Pages

Wednesday, September 17, 2014

#smartlæring

Jeg deltar i MOOC:en Smart læring, som tar utgangspunkt i boka Smart læring - hvordan IKT og sosiale medier endrer læring, skreven av Arne Krokan. Jeg håper at noen utfordringer fra det nye og litt større læringsnettverket mitt skal gjøre at jeg kommer i gang med bloggen min igjen. Jeg har tidligere skrevet flere poster om PLN (Personal Learning Networks = personlige læringsnettverk). Building my PLN er den første.


Jeg startet opp bloggen min når jeg var hjemme i permisjon. Jeg deltok da i The Edublog's Teacher Blogging Challenge. Sammenlignet med nå hadde jeg mye overskudd til å lese blogger og artikler på nett og å bruke bloggen som et refleksjonsverktøy.


Mine erfaringer fra den tiden er at bloggen ble en god måte å bygge mitt læringsnettverk, men det ble etter hvert litt for lite utbytte for meg, siden de fleste av mine kontakter da fantes i Australia eller USA. Det er jo her i Norge jeg vil være med å drive utviklingsarbeid!


Jeg har foreløpig ikke blogget sammen med elever, men det er noe jeg har lyst til å prøve. Jeg ser at elever blir mer engasjert når det de lager skal vises frem - hvem har ikke sett det? Jeg har tenkt mye på hvordan vi skulle lage en matteblogg sammen. Er det noen som har idéer? Jeg syntes at denne artikkelen om hvorfor alle studenter bør blogge var inspirerende. Jeg tror at disse seks rådene fra artikkelen også er gode råd til oss som er lærere:


  • Du tar kontroll over ditt eget navn i Google
  • Du lærer deg et publiseringssystem
  • Du får øvelse i å skrive og kommunisere
  • Du får mulighet til å utforske potensielle interesser
  • Du får øvelse i digital markedsføring
  • Du vil oppleve ting du ikke forutså


  • Dette knyter også an til kapittel 2 i boka Smart læring hvor Krokan siterer George Siemens: To teach is to model and demonstrate, to learn is to practice and reflect. Så gode lærere må være gode rollemodeller!


    Nå har jeg ikke dekt alle ønsker fra teamet bak #smartlæring, men altfor lange blogginnlegg er det ingen som leser - det får heller bli et til litt senere.

    No comments:

    Post a Comment